Kotisivujen graafinen suunnittelu
Kotisivujen graafinen suunnittelu lähtee liikkeelle sivun ulkoasun suunnittelusta. Tehdessämme kotisivut yritykselle pidämme suunnittelun lähtökohtana aina käyttäjäystävällisiä kotisivuja, joista asiakkaasi löytää helposti tarvitsemansa tiedot puhelimella, tabletilla tai tietokoneella.
Ennen kuin aloitamme kirjoittamaan sivustolle tulevia tekstejä, suunnittelemme sivuston rakenteen ja teemme kotisivun etusivusta mallisivun toiveiden perusteella.
Graafisen suunnittelun avulla erotut kilpailijoistasi
Etusivu on tärkeä.
Etusivu määrittää sen, millaisen ensivaikutelman kävijä yrityksestäsi saa – sillä se on usein ensimmäinen asia jonka uusi, potentiaalinen asiakas yrityksestä näkee.
Siksi mallisivua tehdessä on luontevaa lyödä lukkoon sivuston visuaalinen ilme väri- ja fonttivalintojen avulla. Etusivun graafinen design sanelee myös sen miltä koko muu sivusto tulee näyttämään.
- sivuston rakenne ja asettelu
- logo
- värimaailma
- fontit
- valokuvat
Katsotaan seuraavaksi miten näistä elementeistä synnytetään ensivaikutelma asiakkaalle.
Sivuston rakenne ja asettelu
Graafinen suunnittelu alkaa päättämällä sivuston rakenne.
Ensin selvitetään tarvittavien sivujen lukumäärä. Tämä tietysti vaihtelee toimialasta ja sen hetkisestä paikkakunnan kilpailutilanteesta. Nyrkkisääntönä voidaan todeta, että mitä kovempi kilpailu alalla on, sitä enemmän nettisivulla täytyy olla sivuja, jotta yritys voisi löytyä Googlen etusivuilta.
Aloittavan yrityksen kotisivujen rakenne
Usein uuden yrittäjän on luontevaa aloittaa markkinointi yksinkertaisten kotisivujen kanssa.
Yrityksen alkuvaiheessa asiakkaat tulevat yleensä suosittelijoiden kautta. Hyvä työ kuuluu kauas, jolloin uudet asiakkaat käyvät katsomassa kotisivulla saadessaan suosituksen yrityksestä. Tähän tarkoitukseen riittää usein tyylikkäät 1-4 sivun kotisivut.
Vakiintuneen yrityksen kotisivujen rakenne
Toiminnan kehittyessä uudet asiakkaat tulevat usein hakukonemarkkinoinnin avulla. Näkyvyys Googlessa riippuu siitä onko yrityksen kotisivulla kerrottu kattavasti ja informatiivisesti niistä asioista joita ihmiset Googlesta kysyvät.
Parantaaksemme yrityksen näkyvyyttä Googlessa, meidän tulee keskittyä kertomaan tuotteista tai palveluista enemmän.
Ensin kannattaa kirjata ylös kaikki tarjottavat palvelut ja tuotteet, ja sen jälkeen päättää mistä kaikista palveluista tehdään oma sivu ja mitkä voidaan niputtaa yhdelle sivulle saman kategorian alle.
Jos yrityksesi tarjoaa montaa eri palvelua, ja haluat löytyä niillä paikkakuntasi hakutuloksissa, niin silloin jokaiselle palvelulle tehdään sitä varten suunniteltu sivu.
Logon suunnittelu kotisivulle
Jos yritykselläsi ei ole vielä logoa, niin viimeistään kotisivujen toteuttamisen yhteydessä sellainen tulee tehdä.
Logo voi olla täysin tekstipohjainen tai siinä voi olla kuva ja teksti. Asiakkaiden on helpompi tunnistaa yritys, jos logossa on toimialaan liittyvä kuva sekä yrityksen nimi.
Suosittelemme käyttämään logoa, jossa on kuva ja teksti.
Logo auttaa valitsemaan värimaailman kotisivulle
Kotisivulla käytettävät värit voidaan valita logon väreistä. Kun sivuston värit valitaan logon perusteella, se luo sivustolle yhtenäisen ilmeen.
Logon värien lisäksi sivulle kannattaa valita aksenttiväri, jota erottuu kaikista muista väreistä. Tätä aksenttiväriä kannattaa käyttää silloin kuin halutaan kiinnittää ostavan asiakkaan huomio OTA YHTEYTTÄ – painikkeella tai PUHELINNUMEROLLA
Logoa käytetään myös muussa markkinoinnissa
Sen lisäksi että logoa käytetään kotisivulla, niin voidaan käyttää myös printtimarkkinoinnissa ja muussa digitaalisessa markkinoinnissa.
Jos et ole vielä luonut yrityksellesi sosiaalisen median tilejä, kuten Facebook tai Instagram, niin niissä pyydetään heti ensimmäiseksi lataamaan yrityksen logo.
Yrityksen logo toimii tärkeänä yrityksen tunnisteena joka puolella internettiä. Google hakukoneen tekoäly osaa lukea kuvia ja osaa yhdistää kuvista löytyvän logon oikeaan yritykseen, jolloin yrityksen hakulöydettävyys paranee.
Fontin valinta kotisivulle
Sopivalla tekstityylillä varmistamme, että sivuston tekstit ovat helposti luettavat, ja ne näyttävät hyvältä. Tekemällä kotisivuista responsiiviset eli mobiiliystävälliset kotisivujen teksti pysyy koko ajan helposti luettavana myös puhelimella, eikä näyttöä tarvitse yrittää zoomata tai tihrustaa.
Fonttien graafista suunnittelua tehdessä seuraamme muutamaa yksinkertaista sääntöä:
- Suuri kontrasti taustavärin ja tekstin suhteen parantaa luettavuutta
- Käytämme mahdollisimman suurta tekstikokoa, jotta se on nopeasti luettavissa
- Hyödynnämme logon ilmettä fontin valinnassa
- Selkeyden vuoksi käytämme maksimissaan kolmea eri fonttia
- Jäsentelemme tekstin väliotsikoiden avulla, jolloin kävijä löytää nopeasti etsimänsä
Valokuvien käyttö kotisivulla
Valokuvat herättävät yrityksen tuotteet ja palvelut henkiin ja kertovat yrityksen tarinan kävijälle.
Muutamalla vilkaisulla kävijä tietää olevansa oikeassa paikassa nähdessään kuvia etsimästään palvelusta tai tuotteesta. Kiinnostavien kuvien katselun jälkeen he ovat valmiita tutustumaan tarkemmin teksteihin.
Tutkimuksen mukaan 65% ihmisistä kertoo kiinnostavan kuvan olleen ensimmäinen kontakti yritykseen.
Kuvapankkikuvat
Kuvapankkikuvat ovat usein ihan toimiva ratkaisu, mutta niiden avulla on vaikea erottua kilpailijoista.
Entä jos kilpailijasi käyttääkin samaa kuvapankkikuvaa ja etusivusi tärkein kuva tuleekin vastaan kilpailijan kotisivulla, mainoksessa tai uutiskirjeessä.
Yleensä paras ratkaisu onkin käyttää sekä kuvapankkikuvia että omia valokuvia.
Usein uusien kotisivujen kanssa on luontevaa aloittaa kuvapankkikuvilla ja sitten vähitellen lisätä omien kuvien osuutta.
Omat valokuvat ja brändäys
Lisäämällä kuvapankkikuvien joukkoon omia valokuvia saat luotua brändistäsi yksilöllisen ja erotut kilpailijoistasi.
Uusille asiakkaille on tärkeää tietää kenen kanssa he ovat tekemisissä ja he arvostavat juuri sinun palveluistasi ja tuotteistasi otettuja uniikkeja valokuvia. Näiden kuvien avulla potentiaalinen asiakas kuvittelee elävästi miltä tuleva asiakaskokemus tuntuu.
Omat valokuvat nostavat sivuston yhteydenottoprosenttia.
Hyödynnä kotisivujen uutta visuaalista ilmettä myös muussa markkinoinnissa
Aikaisemmin tehty markkinointimateriaali voi toimia kotisivun graafisen suunnittelun pohjana
Aikaisemmin tehdyt markkinointimateriaali kuten logo, käyntikortit, esitteet, julisteet, auto- tai näyteikkunateippaukset tai vaikka yrityksen toimitilassa olevat kyltit ovat hyödynnettävissä kotisivujen graafisen suunnittelun pohjana.
Jos aikaisempaan brändin ilmeeseen ollaan oltu tyytyväisiä, niin kotisivut voidaan tehdä vastaamaan jo olemassaolevaa markkinointimateriaalia.
Voimme aloittaa graafisen suunnittelun myös ilman aikaisempaa materiaalia
Jos taas yritys on uusi ja markkinointimateriaalia ei vielä ole, niin siinä tapauksessa voimme aloittaa yrityksen markkinoinnillisen ilmeen rakentamisen puhtaalta pöydältä.
Jos sinulla on kysyttävää graafisen ulkoasun suunnittelusta, niin ota yhteyttä.
Suunnittelu ja toteutus
- Logot
- Brändäys
- Ikonisetit
- Esitteet
- Käyntikortit
- Markkinoinnissa käytettävät e-bookit
- Valokuvat
- Markkinointivideot
- Haastatteluvideot
- Liiketilan tai tuotantoprosessin esittelyvideo
- Asiakkaan haastatteluvideo
Lisää tärkeää tietoutta ja vinkkejä kotisivujen tekemisestä: