Mainostaminen Googlessa ja 5 parasta käytäntöä hakusanamainoksille
Mitä mainostaminen Googlessa on?
Responsiiviset hakusanamainokset ovat Googlen mainoksia, jotka mukautuvat automaattisesti päätelaitteelle jolla netissä selataan. Mainokset voi sisältää useita erilaisi vaihtelevia otsikoita. Mainostaminen Googlessa perustuu siihen, että algoritmi yhdistää parhaiten toimivia otsikoita ja kuvauksia ja testaa erilaisia mainosten yhdistelmiä selvittääkseen, mikä mainos toimii parhaiten. Ajan mittaan potentiaalisille asiakkaalle näytetään osuvin viesti.
Responsiiviset hakumainokset ovat olleet 18. helmikuuta 2021 alkaen Googlen oletusmainostyyppi.
Responsiiviset hakusanamainokset auttavat sinua tavoittamaan enemmän asiakkaita ja voivat parantaa konversioprosenttia ja kampanjan tehokkuutta, koska ne näyttävät asiakkaalle osuvimman mainoksen, joka vastaa asiakkaan hakutermiä. Googlen mukaan mainostajat, jotka käyttävät responsiivisia hakumainoksia mainosryhmissään, voivat saada jopa 10 % enemmän klikkauksia ja tuloksia tavallisiin tekstimainoksiin verrattuna.
Responsiviinen hakumainos:
Googlessa mainostaminen responsiivisilla hakusanamainoksilla
Mobiiliystävällisyys
Hakusanamainokset mukautuvat mukavasti kaikkiin eri päätelaitteisiin. Suurin osa verkkohauista tehdään mobiililaitteilla, jolloin mainokset voivat mukautua näyttämään vähemmän otsikoita ja kuvauksia pienemmässä tilassa.
Säästät aikaa mainoksen testauksessa
Kun määrität responsiivisia hakumainoksia, joissa on useita sisältöyhdistelmiä, säästät aikaa A/B-testauksessa, koska Google Ads näyttää automaattisesti toimivimpia mainoksia.
Tavoitat enemmän asiakkaita
Useiden mainosyhdistelmien ja avainsanojen käyttäminen parantaa haun osuvuutta, koska asiakkaiden hakutermejä vastaavia otsikoita on enemmän. Tämä auttaa sinua tavoittamaan enemmän asiakkaita ja kilpailemaan useammissa huutokaupoissa.
Kohdista tiettyihin maantieteellisiin sijainteihin, alueellinen digimainonta
Jotkin mainoksissa käytetyt otsikot voivat kohdistaa tiettyihin kaupunkeihin ja asiakkaiden sijainteihin. Tämä voi auttaa kohdistamaan paikalliset asiakkaat tietyillä maantieteellisillä alueilla.
Haluatko jutella digimarkkinoinnista?
tai soita 045 662 3555
Mainostaminen Googlessa – 5 parasta käytäntöä
Nämä vinkit auttavat sinua, jotta mainostaminen Googlessa on sinulle mahdollisimman kustannustehokasta.
1. Lisää vähintään yksi ”hyvä” tai ”erinomainen” responsiivinen hakumainos jokaista mainosryhmää kohden
Google suosittelee vähintään yhden responsiivisen hakumainoksen lisäämistä mainosryhmään. Parantaaksesi hakusanamainoksen tehokkuutta, kannattaa hakusanamainoksen vahvuuden olla ”hyvä” tai ”erinomainen”, koska tämä parantaa mainoksen näyttömahdollisuuksia. Käytössä olevien responsiivisten hakumainosten sallittu enimmäismäärä mainosryhmää kohti on kolme.
Paras käytäntö on luoda tarkkoja mainosryhmiä tuotteidesi perusteella niin, että ne sisältävä vähintään kolme laadukasta mainosta Googlen käytäntöjen suosittelemalla tavalla. Tämän ansiosta Googlen algoritmi voi optimoida tehokkuutta parhaiten ja mainoksesi saa mahdollisimman paljon klikkauksi mainokseesi.
2. Lisää useita ainutlaatuisia otsikoita ja kuvauksia
Responsiivisten hakumainosten voima piilee useiden mainostekstien ja avainsanojen yhdistelmissä, jotka vastaavat asiakkaiden hakutermejä. Oikeat mainosyhdistelmät auttavat lisäämään haun osuvuutta ja tavoittamaan enemmän asiakkaita.
Kun rakennat responsiivista hakusanamainokampanjaasi, lisää mahdollisimman monta yksilöllistä otsikkoa lisätäksesi mahdollisia mainosyhdistelmiä ja parantaaksesi kampanjan tehokkuutta.
Responsiivisen hakumainoksen otsikot ja kuvaukset voidaan näyttää useissa yhdistelmissä missä tahansa järjestyksessä. Siksi on tärkeää varmistaa, että nämä sisällöt ovat ainutlaatuisia ja toimivat hyvin yhdessä, kun niitä näytetään eri mainosyhdistelmissä.
Kun luot responsiivista hakumainosta, voit lisätä enintään viisitoista otsikkoa ja neljä kuvausta. Responsiivinen hakumainos näyttää enintään kolme otsikkoa ja kaksi kuvausta kerrallaan. Pienemmillä näytöillä, kuten mobiililaitteilla, se voi näkyä kahdella otsikolla ja yhdellä kuvauksella.
Mainostaminen Googlessa – vinkit mainontaan:
- Luo vähintään 8–10 otsikkoa, jotta voit näyttää enemmän mainosyhdistelmiä. Laaja valikoima mainosyhdistelmiä auttaa lisäämään mainoksen osuvuutta ja parantamaan mainosryhmän tehokkuutta.Lisää mainoksen näkymisen todennäköisyyttä kirjoittamalla vähintään viisi otsikkoa, jotka eroavat toisistaan. Älä toista samoja lauseita, koska se rajoittaa järjestelmän luomien mainosyhdistelmien määrää.
- Lisää suosittuja avainsanojasi vähintään kahteen otsikkoon lisätäksesi mainoksen osuvuutta. Kun luot responsiivisen hakumainoksen, työkalu suosittelee mainosryhmän suosittuja avainsanoja sisällytettäväksi otsikoihin mainoksen tehokkuuden parantamiseksi.
- Varmista, että et lukitse avainsanoja kolmeen otsikkoon, jotta syntyy enemmän mainosyhdistelmiä.
- Kokeile lisätä eripituisia otsikoita. Älä käytä mahdollisimman paljon merkkejä jokaisessa otsikossa. Googlen algoritmi testaa sekä pitkiä että lyhyitä otsikoita.
- Jokaisessa otsikossa on max. 30 merkkiä.
- Mainokseen on sisällytettävä vähintään kaksi ainutlaatuista kuvausta ja nimmäismäärä on neljä kuvausta. Tässäkin tapauksessa paras vaihtoehto on käyttää kaikki neljä kuvausta, mutta kaksikin riittää.Kuvausten tulee keskittyä kuvailemaan tuotteen tai palvelun ominaisuuksia, joita ei ole lueteltu otsikoissa, sekä toimintakehotuksiin.
- Jokaisessa kuvauksessa on 90 merkkiä.
3. Käytä suosittua sisältöä olemassa olevista laajennetuista hakusanamainoksistasi
Käytä mainosryhmän olemassa olevien laajennettujen tekstimainosten otsikoita ja kuvauksia kun kirjoitat otsikoita ja kuvauksia responsiivisille hakumainoksille. Tämä auttaa sinua saamaan enemmän mainosyhdistelmiä avainsanoilla, jotka ovat jo osoittanee menestyksensämarkkinointikampanjassasi.
4. Kiinnitä otsikot ja kuvaukset tiettyihin paikkoihin hallitaksesi, missä haluat niiden näkyvän. Tätä ominaisuutta on kuitenkin käytettävä viisaasti ja usein se heikentää mainoksen vahvuutta.
Responsiiviset hakumainokset näyttävät oletuksena otsikot ja kuvaukset missä tahansa järjestyksessä. Voit hallita tekstin paikkaa mainoksessa kiinnittämällä otsikoita ja kuvauksia tiettyihin paikkoihin mainoksessa.
Googlen mukaan kiinnitystä ei suositella useimmille mainostajille, koska se rajoittaa asiakkaiden hakutermeihin yhdistettävien mainosyhdistelmien määrää ja voi vaikuttaa mainoksen tehokkuuteen.
Käytä kiinnitysominaisuutta viisaasti. Liian monien otsikoiden ja kuvausten kiinnittäminen kiinteisiin paikkoihin responsiivisessa hakumainoksessa heikentää tämän mainosmuodon käyttämistä useiden mainosyhdistelmien näyttämiseen.
- Jos sinulla on tekstiä jonka täytyy näkyä jokaisessa mainoksessa, kirjoita se joko otsikon sijaintiin 1, 2 tai 3. Tämä teksti näkyy aina mainoksessa kyseisellä kohdalla.
- Voit myös kiinnittää otsikoita ja kuvauksia, jotka on aina sisällytettävä mainokseen ja tiettyihin paikkoihin mainoksessa. Esimerkiksi vastuuvapauslausekkeet tai erikoistarjoukset.
- Kiinnitä sisältö viemällä hiiri minkä tahansa otsikon tai kuvauksen oikealle puolelle mainoksen määrittämisen yhteydessä ja napsauttamalla näkyviin tulevaa kiinnityskuvaketta. Valitse sitten kohta, jossa haluat otsikon tai kuvauksen näkyvän.
- Otsikon tai kuvauksen kiinnittäminen yhteen paikkaan näyttää sisällön kyseisessä paikassa aina, kun mainos näytetään. Joustavuuden lisäämiseksi on suositeltavaa kiinnittää 2 tai 3 otsikkoa tai kuvausta kuhunkin kohtaan. Mikä tahansa kiinnitetyistä otsikoista tai kuvauksista voidaan sitten näyttää kiinnitetyssä paikassa, jotta sinulla on edelleen käytettävissä erilaisia mainosyhdistelmiä.
5. Mainostaminen Googlessa tehokkaaksi parantamalla mainoksen laatua
Mainostaminen Googlessa perustuu tehokkaisiin ja toimiviin mainoksiin. Kun luot hakusanamainoksen, näet oikealla mainoksen vahvuuden. Mainosvahvuuden mittari auttaa sinua parantamaan mainoksen laatua ja tehokkuutta..
Googlen mukaan mainoksen tehokkuuden parantaminen ”Huono” tasosta ”Erinomainen” voi saada jopa 9 % enemmän klikkauksia ja tuloksia.
- Mainoksen vahvuus mittaa mainoksen sisällön osuvuutta, monimuotoisuutta ja laatua.
- Joitakin mainoksen vahvuusehdotuksia ovat mm:
Lisää otsikoita mainokseesi
Sisällytä suosittuja avainsanoja otsikoihin
Tee otsikoista yksilöllisempiä
Tee kuvauksista yksilöllisempiä - Napsauta ”Näytä ideoita” nähdäksesi työkalun ehdotukset mainosten osuvuuden ja laadun parantamiseksi.
- Mainosten vahvuusluokituksia ovat ”Erinomainen”, ”Hyvä”, ”Keskiverto” , ”Huono” ja ”Ei mainoksia”.
- Yritä saada vähintään ”Hyvä” luokitus muuttamalla otsikoiden tai kuvausten sisältöä tai lisäämällä suosittuja avainsanoja. Jos sinulla on paljon sisältöjä kiinnitettyinä tiettyihin paikkoihin, yritä irrottaa osa sisällöstä parantaaksesi mainoksen vahvuutta.
Herättikö teksti kysymyksiä?
Mikäli sinulla on kysymyksiä mainonnasta, niin autamme mielellämme sinua. Ota yhteyttä täältä ->
Tutustu myös tähän liittyvään artikkeliin: