Etusivu » Blogi » Yrityksen kotisivujen SSL-suojaus

Yrityksen kotisivujen SSL-suojaus

Hankkimalla SSL-suojauksen kotisivullesi, siellä vierailevat kävijät näkevät heti, että sivustosi on turvallinen ja tiedonvälitys sivuillasi on suojattua

Suojaamaton sivusto ei houkuttele jatkamaan selaamista ja ajaa sivustovierailijat pois.

Useimmat käytössä olevat verkkoselaimet varoittavat käyttäjää kotisivuista, joita ei ole suojattu SSL-sertifikaatilla.

Suosittu Firefox-selain varoittaa suojaamattomista kotisivuista ”Yhteys ei ole suojattu” ‑tekstillä.  Kun taas Applen tietokoneissa käytössä oleva Safari ilmoittaa heti osoitteen edessä joko “Not secure” tai “Ei turvallinen”. Ja Googlen Chrome-selain kertoo että sivusto on  “Ei turvallinen” tai “Vaarallinen”, jos siellä ei voi käydä turvallisesti tai yksityisesti.

Suojatessasi kotisivusi SSL-sertifikaatin avulla vakuutat vierailijat verkkosivustosi turvallisuudesta ja varmistat, etteivät mahdolliset asiakkaat poistu sivuilta epäluotettavan ensivaikutelman vuoksi. SLL salauksen sisältävät yrityksen kotisivut antavat yhteistyökumppaneillesi yrityksestäsi laadukkaamman ja uskottavamman kuvan.

SSL-salaus luo turvallisen yhteyden käyttäjän ja kotisivun välille.

Nämä asiat kannattaa lukea SSL-sertifikaatista

  • Mikä on SSL-suojaus?
  • Mistä tunnistan, onko sivulla SSL-salaus?
  • Miksi hankkia SSL-sertifikaatti?
  • Miten hankkia SSL-sertifikaatti?

Mikä SSL-salaus on?

SSL-salaus on verkkoliikenteen suojausmenetelmä, jolla luodaan turvallinen yhteys käyttäjän ja kotisivun välille. SLL on lyhenne englanninkielen sanoista Secure Sockets Layer

SSL-sertifikaatilla luodaan salattu https-yhteys palvelimen ja käyttäjän internet-selaimen välille. Ilman SSL-varmennetta käyttäjän ja kotisivun välillä on suojaamaton http-yhteys, mikä tarkoittaa, että ulkopuolisen tahon on mahdollista päästä käsiksi sivustolle jätettyihin tietoihin, kuten luottokorttitietoihin tai yhteydenottopyyntölomakkeen tietoihin.

SSL-salaus ja yksityisyydensuoja

Ihmiset ovat yhä valveutuneempia tietoturvan ja yksityisyyden suhteen, ja monet netinkäyttäjät ovat nykyään hyvin tarkkoja siitä, kenelle uskaltavat tietojaan verkossa luovuttaa. Potentiaaliset asiakkaat alkavat nopeasti karttaa yritystä, jos eivät koe voivansa luottaa siihen tietosuoja-asioissa.

Tietosuojan tärkeys alkoi korostua entisestään, kun EU:n yleinen tietoturva-asetus ja GDPR alkoivat velvoittaa yrityksiä, järjestöjä ja viranomaisia parantamaan tietosuojaansa 25.5.2018 alkaen.

SSL-sertifikaatti osoittaa sivuston käyttäjille, että heidän yhteytensä sivustolle ja sen kautta lähetetyt tiedot on asianmukaisesti suojattu. Tämä on omiaan lisäämään luottamusta sivustoasi kohtaan ja kertoo kävijälle, että kanssasi on turvallista asioida.

SSL parantaa myös hieman sivujen hakukonenäkyvyyttä, sillä esimerkiksi Google suosii hakutuloksissaan turvallisia sivustoja.

Mistä tunnistan, onko kotisivullani SSL-salaus?

SSL-sertfikaatilla salatun yhteyden voi tunnistaa helposti suoraan osoiteriviltä.

Mene yrityksesi kotisivulle ja katso osoiteriviltä onko yrityksesi verkko-osoite http- tai https- alkuinen

  • jos yrityksen domainin edessä on https:// niin silloin yrityksesi kotisivut on suojattu SSL-salauksella ja sivustovierailijat ovat turvassa
  • jos taas yrityksen domainin edessä on http:// niin silloin yrityksesi kotisivut on suojaamattomat ja potentiaalisesti haavoittuvat vakoilu- ja tietojenkalastelutoimenpiteille

Monet valveutuneet asiakkaat tunnistavat suojatun yhteyden myös osoiterivillä olevasta lukosta, joka symboloi turvallisuutta.

Miksi hankkia SSL-sertifikaatti?

Turvallisuus
Tiedonvälitys kotisivuillasi on salattua, eivätkä hakkerit pääse sivuillesi syötettyihin tietoihin käsiksi.

Luotettavuus
Kävijöiden välitönpoistumisprosentti pienenee, kun sivuilla ei ole “Ei turvallinen” ‑statusta. Asiakas tietää turvallisesti olevansa sinun sivustollasi, eikä esimerkiksi vastaavalla huijaussivustolla.

Tietosuoja-asetus
EU:n tietosuoja-asetus GDPR velvoittaa, ettei netissä saa kerätä henkilötietoja, mikäli sivusto ei ole SSL-suojattu. Laki koskee kaikkia EU-alueen yrityksiä.

Hakukonenäkyvyys
Sivuston hakukonenäkyvyys paranee, sillä Google suosii hakutuloksissaan SSL-suojattuja sivuja. Google arvostaa SSL-suojattuja verkkosivuja ja siksi sertifikaatti vaikuttaa positiivisesti myös hakukonenäkyvyyteesi.

Käyttäjäystävällisyys
Sivusto ja kuvat latautuvat nopeammin käyttäjille.

SSL-sertifikaatin 6 keskeistä hyötyä:

  1. Pitää sivustosi käyttäjien tiedot suojassa salaamalla yhteyden
  2. SSL-sertifikaatin myöntäjän takaus saa sivustosi vaikuttamaan luotettavammalta
  3. Kävijä tietää varmasti olevansa sinun sivustollasi, eikä esimerkiksi vastaavalla huijaussivustolla
  4. Google suosii hakutuloksissaan SSL-suojattuja sivustoja
  5. SSL-suojattu sivusto ja sen kuvat latautuvat käyttäjälle nopeammin
  6. SSL-varmenteen avulla voit paremmin täyttää EU:n tietosuoja-asetuksen vaatimukset

Miten hankkia SSL-sertifikaatti kotisivuille?

Kaikki tekemämme sivustot sisältävät  SSL-sertfikaatit

Asennamme kaikkien asiakkaidemme nettisivuille ilmaisen Let’s Encryptin SSL-varmenteen. Varmennus riittää hyvin useimmille sivustoille, joissa käytössä on esimerkiksi yhteydenottolomake. Mikäli sivustolla kuitenkin kerätään ihmisten arkaluonteisia henkilötietoja, kuten luottokorttitietoja tai terveystietoja, kannattaa harkita laajempaa sertifikaattia.

Jos sinusta tuntuu että haluat saattaa sivustosi ajantasalle ja hankkia siihen ilmaisen SSL varmenteen, niin älä epäröi ottaa yhteyttä.

Katsotaan tilannettasi ja mietitään miten parhaiten sivustosi saadaan turvalliseksi asiakkaillesi vierailla ja käyttää.

Lue lisää: Kotisivut yritykselle 

Vaikeat sanat:

SSL sertificate = Tulee englanninkielen sanoista Secure Sockets Layer ja tarkoittaa salattua ja turvallista yhteyttä nettisivun ja käyttäjän välissä.

GDPR = tulee sanoista General Data Protection Regulation (yleinen tietosuoja-asetus). Se on henkilötietojen käsittelyä sääntelevä laki, jota alettiin soveltaa kaikissa EU-maissa keväällä 2018.

Lisää tärkeää tietoutta ja vinkkejä kotisivujen tekemisestä: